Situatie
Het afgelopen schooljaar heb ik het eerste jaar van deze CMD-opleiding gevold. Ik heb tijdens dit jaar heel veel geleerd over wat er allemaal komt kijken bij het zijn van een CMD’er. Van (gebruikers)onderzoeken tot het programmeren met een Arduino. In deze reflectie, reflecteer ik op wat ik allemaal geleerd heb en op mijn ontwikkeling gedurende dit jaar.
Terugblikken
Tijdens de eerste cursus van dit jaar stond het ontdekken van CMD centraal. Ik heb veel geleerd over de softwarepakketten van Adobe, zoals het werken met Photoshop, Illustrator en XD. Vooraf aan deze opleiding had ik geen ervaring met deze programma’s, en daarom vond ik het leuk om hier meer over te leren. Door online tutorials te volgen, en gewoon maar aan de slag te gaan en al gaandeweg leren, ging dit leerproces vrij snel. Zeker aan het begin van deze studie heb ik ervoor gekozen om veel opdrachten met de Adobe programma’s uit te werken, zodat ik deze beter onder de knie zou krijgen. Dit vond (en vind) ik belangrijk, omdat dit het makkelijker maakt om visueel ideeën en concepten uit te werken. En een visualisatie van een idee zegt veel meer dan een beschrijving.
Gedurende de tweede cursus, samen experimenteren, stond het experimenteren centraal. Ik maakte tijdens deze cursus kennis met werken middels een iteratief ontwerpproces. In eerste instantie vond ik het lastig om op deze manier te werken, omdat ik zelf een gestructureerd persoon ben en het fijn vindt op stap-voor-stap te werk te gaan. Echter ben ik erachter gekomen dat deze manier van werken niet werkt, wanneer het gaat om het behouden van een mensgericht proces. Wij als CMD’ers ontwerpen uiteindelijk een oplossing voor een gebruiker, en het is onmogelijk om dit in één keer goed te doen. Dit inzicht kwam voor mij pas in cursus 3, toen we ons specifiek gingen richten op het ontwerpen voor een doelgroep.
Tijdens het Hoogte80 project van cursus 3, hadden we als groep namelijk een oplossingsrichting bedacht, waarvan wij dachten dat het goed zou aansluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep, maar dit bleek helemaal niet het geval. Tijdens de gebruikerstesten kwamen we tot het inzicht dat de doelgroep zich niet aangesproken voelde. In de laatste week van het project hebben we toen dus een hele andere oplossingsrichting bedacht, die veel beter aansloot bij de doelgroep. Hoewel dit tijdens het project wel vrij stressvol was, omdat het zo dicht op de deadline was, kwam achteraf voor mij heel duidelijk het inzicht dat juist dit de waarde is van iteratief werken. Deze manier van werken heb ik dan ook voortgezet in cursus 4.
Cursus 4 sloot inhoudelijk erg aan op cursus 3. Deze cursus werkten we echter de hele tijd aan hetzelfde project, namelijk cybercrime. Door op de 1-10-100 methode te werken, werden wij uitgedaagd om te blijven divergeren en convergeren, ook op de momenten dat dit ongemakkelijk wordt. Een perfect voorbeeld hiervoor is gedurende onderwijsweek 6 van cursus 4. In de les werden wij uitgedaagd om even helemaal te divergeren en nieuwe elementen aan onze oplossingsrichting toe te voegen. Dit voelde vrij ongemakkelijk, omdat we zo dicht op de deadline zijn voor de presentatie, maar we kwamen wel op goede nieuwe ideeën. Uiteindelijk hebben we hiermee onze oplossingsrichting echt kunnen verbeteren.
Gedurende het eerste jaar heb ik ook op verschillende meer technische opdrachten gedaan. Dit vond ik zelf erg leuk, omdat ik het leuk en interessant vind om te leren over coderen en programmeren. Ik vind het namelijk leuk om dingen op te lossen en dingen tot in de kleinste details uit te zoeken. Dit heb ik tijdens cursus 2 kunnen doen met het bouwen van mijn showcasesite, waar je nu deze reflectie op leest. Tijdens cursus 4 heb ik verder gewerkt aan de site en wat animaties toegevoegd. Vanuit mijn vorige opleiding had ik al wat kennis over HTML en CSS. Door het bekijken van tutorials en artikelen heb ik deze cursus mijn kennis kunnen uitbreiden. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de animatie van de vogels. Ik bedacht dat het leuk zou zijn om deze toe te voegen en ging Googlen op CSS-animaties. Al snel kwam ik erachter dat ik afbeeldingen kon invoegen via HTML en met behulp van keyframes in CSS deze afbeeldingen kon animeren. Door veel dingen te proberen en niet op te geven, kwam ik uiteindelijk bij dit resultaat. Omdat er tijdens de cursussen, niet heel veel aandacht was voor de technische aspecten en ik mijzelf wilde uitdagen, heb ik veel van mijn leerdoelen gericht op het ontwikkelen van mijn technische skills. Zo heb ik 2 spellen met Javascript gemaakt, door tutorials te volgen.
Belangrijke aspecten begrijpen
Naar mijn mening heb ik mijzelf enorm ontwikkeld als CMD’er. Ik begon met nauwelijks kennis over het vakgebied, en gedurende dit jaar heb ik veel geleerd. Zo heb ik geleerd dat het in een ontwerpproces gaat om de wensen en behoeften van de gebruiker, en niet zozeer die van een opdrachtgever. Ik heb geleerd hoe ik onderzoek kan doen naar de gebruiker, door literatuuronderzoeken, maar ook interviews en gebruikerstesten. Ik heb geleerd wat de waarde feedback van de gebruiker is en hoe ik deze feedback kan achterhalen. Dit heb ik geleerd door het opstellen en uitvoeren van verschillende vormen van gebruikerstesten: interviews, usability testing, gebruiker taken laten uitvoeren, creatieve sessie met de gebruiker doen, etc. Daarnaast heb ik geleerd over de regels van ontwerpen. Gestalt, semiotiek, retorica; dit waren allemaal onbekende begrippen voor mij, maar nu houd ik in mijn ontwerpen rekening met deze aspecten. Deze kennis kwam met name door tijdens de lessen in de eerste cursussen, maar ook later in dit jaar werd ik regelmatig door docenten via feedback opnieuw herinnerd aan deze aspecten binnen ontwerpen. Hierdoor ben ik me er meer bewust van geworden tijdens het ontwerpproces en probeer ik deze aspecten toe te passen.
Ik vind dat ik gedurende dit eerste jaar hard gewerkt heb om mijzelf te ontwikkelen en kan dan ook zeker resultaten zien. Door het opstellen van de showcasesite kan ik letterlijk mijn eigen ontwikkeling zien in de producten die ik heb gemaakt. Buiten dat ik uiteraard heb geleerd hoe ik met Adobe programma’s kan werken en ideeën kan visualiseren, ben ik naar mijn idee het meest gegroeid in mijn aanpak van het uitvoeren van projecten. Zoals ik al eerder heb beschreven, ben ik mij bewust geworden van de waarde van iteratief werken en kan heb ik een veel soepelere mindset dan aan het begin van dit jaar. Ik heb er nu geen moeite mee om weer te divergeren van een oplossingsrichting, want ik weet nu dat het bij het proces hoort en het eindproduct alleen maar verbetert.
Deze werkhouding wil ik dan ook meenemen naar het tweede jaar. Waar ik me in dit tweede jaar op wil gaan richten is op het ontwikkelen van mijn sociale kant. Met name tijdens challenge 100 van cursus 4, werd ik geconfronteerd met mijn sociale skills m.b.t. samenwerken. De samenwerking in dit groepje verliep namelijk niet helemaal soepel en stonden bijna haaks op mijn eigen werkhouding. Ik vond het tijdens dit project erg lastig om hier wat van te zeggen tegenover de groep en met name m.b.t. dit aspect wil ik mijzelf gaan ontwikkelen. Dit beschrijf ik verder bij alternatieven ontwikkelen.
Alternatieven ontwikkelen
Tijdens dit eerste jaar heb ik me op het gebied van leerdoelen met name gericht op het ontwikkelen van mijn technisch skills. Echter vind ik het nu van belang van mijn op sociaal gebied verder te gaan ontwikkelen. Ik ben erachter gekomen dat ik het erg lastig vind om mensen te confronteren en aan te spreken op dingen die mij in de weg zitten om op een fijne manier te samenwerken. Ook vind ik het lastig om mijn verwachtingen naar anderen uit te spreken m.b.t. het uitwerken van resultaten. Dit komt omdat ik zelf nogal conflict vermijdend ben en mij vooral richt op het behouden van een prettige werksfeer. Echter zit ik mijzelf alleen maar in de weg door deze frustraties niet uit te spreken. Tijdens de volgende cursus wil ik dus een aantal alternatieven ontwikkelen:
Uitvoeren
Bij leerambities beschrijf ik aan de hand van welke theorieën en actieplannen ik van plan ben om deze alternatieven te ontwikkelen. Het daadwerkelijk uitvoeren van deze alternatieven, zal ik tijdens cursus 6 van het tweede jaar van deze studie doen.